Barion Pixel

A webhely tartalmának megjelenítéséhez és a felhasználói élmény javításához cookie-kat használunk. 

A telefonos megkereséseket jelenleg ügyfélszolgálatunk nehezen tudja fogadni. Kérjük a szivattyubolt@szivattyubolt.hu e-mail címre írják meg érdeklődéseiket!

Igyekszünk a lehető leggyorsabban válaszolni!

Megértésüket köszönjük!

Elfogadom

A szivattyúk járókerék fajtái 2.

Folytassuk a járókerekek felsorolását olyan típusokkal, amelyek különleges felépítéssel rendelkeznek, ezért speciális felhasználásokra alkalmasak!

Vortex járókerék

A Vortex járókerék is a radiál kerekek közé tartozik, hiszen lapátjainak síkja a tengellyel párhuzamos. Ugyanakkor a felépítése különleges, mert a lapátok egymás mellett szorosan, egymás elé kanyarodva helyezkednek el az egytárcsás járókerék tárcsáján, szinte beborítva azt. Ebből a járókerék-típusból nem létezik kéttárcsás, hiszen a folyadék nem a lapátok között áramlik át, hanem a tárcsa alatt keletkező örvényben.

A Vortex járókerék a szivattyúház belsejében örvényt kelt (az örvény egy a víz felszíne alatt kialakuló tölcsér), így áramoltatja át rajta a folyadékot (amelynek nem kell ezért teljes mennyiségében átfolynia a lapátok között). Emiatt ez a járókerék-típus még a Tube-nál is nagyobb darabos vagy hosszabb szálas szennyeződésű folyadékok mozgatására is alkalmas. Hatásfoka alacsonyabb a csatornás keréknél, vagyis a térfogatáram kisebb ezekben, cserébe viszont dugulásmentes üzemet biztosít a szálas- és szilárdanyag-tartalmú (elsősorban szennyvizet kezelő) rendszerekben.

 

Axiális járókerék

Az axiális járókerék hasonlít legjobban a repülőgépeken és ventilátorokban alkalmazott propellerekhez. Jellemzője, hogy a lapátok síkja a tengellyel szöget zár be, és közöttük átáramló folyadék irányát nem változtatja meg (azaz az áramlás a tengellyel párhuzamosan történik), csak a sebességét gyorsítja fel. A hatásfoka magas, azaz a rajta átáramló térfogatáram sokkal nagyobb, mint a többi járókerék-típusnál. Mindehhez azonban alacsony nyomás társul.

Mivel alacsony nyomással dolgoznak, a nyomás növelés érdekében többfokozatú szivattyúkban is alkalmazhatják őket (ilyenkor több járókerék kerül beszerelésre egymás után). Recirkulációs szivattyúkban, illetve árvízvédelmi rendszerekben alkalmazzák – ezekben rendszerint a legfontosabb igény a szivattyúval szemben a nagy térfogatáram.

Az axiális járókeréknél nincs kéttárcsás változat, a hátsó tárcsa helyett került a szerkezetbe az agy, a  homloktárcsa szerepét pedig a szivattyúház vette át.

 

Periférikus vagy perifériás járókerék

A járókerék meglehetősen egyéni felépítést mutat a többihez képest annyiban, hogy egyedül ennél találkozunk olyan lapátokkal, amelyek nem a tengelytől a peremig tartanak, hanem rövidebbek ennél a távolságnál és a perem környékén helyezkednek el. A járókerék a radiális járókerekek közé tartozik, annyiban, hogy a lapátok a tengellyel párhuzamosan helyezkednek el. Van, ahol ívesen, de a leggyakrabban pontosan sugárirányban nyúlnak el.

A periférikus kerekek között találhatunk kéttárcsásat, ezek között olyan speciális felépítésűek is vannak ahol az egyik tárcsa nem fedi be a járókerék teljes felületét, csak a lapátokat – azaz egy körgyűrű helyezkedik el a lapátok egyik oldalán, a teljes tárcsával szemben. Olyan felépítésű periférikus kerekek sem ritkák, amelyek egy tárcsa két oldalán sorakozó lapátokat tartalmaznak, ennek az elnevezése lapolt járókerék.

A periférikus járókerék nagyon érzékeny, se a szilárd anyagokat tartalmazó, se agresszív vagy korrodáló folyadék továbbítására nem alkalmas.

 

Az elöző rész ide kattintva olvashatja el: http://www.szivattyubolt.hu/blog_3/a-szivattyuk-jarokerek-fajtai-1-116

Tartalomhoz tartozó címkék: blog Szivattyú