Barion Pixel

A webhely tartalmának megjelenítéséhez és a felhasználói élmény javításához cookie-kat használunk. 

A telefonos megkereséseket jelenleg ügyfélszolgálatunk nehezen tudja fogadni. Kérjük a szivattyubolt@szivattyubolt.hu e-mail címre írják meg érdeklődéseiket!

Igyekszünk a lehető leggyorsabban válaszolni!

Megértésüket köszönjük!

Elfogadom

Miért van szükség motorvédelemre elektromos szivattyúk esetében?

Miért van szükség motorvédelemre elektromos szivattyúk esetében?

A szivattyúk meghibásodásának jelentős része elkerülhető lenne egy megfelelően kiválasztott és - most egy fontos szó következik - “beállított” motorvédelemmel. A modern védelmek a szivattyúk különféle vezérlését is képesek ellátni.

Egy motorvédő egységgel megvédheti a szivattyú motort bizonyos meghibásodásoktól, valamint akár vezérelheti is a szivattyú működését.

Ebben a bejegyzésben be fogjuk mutatni, hogy miért fontos a motorvédelem, és kiemelünk néhány gyakran előforduló problémát, ami akkor történhet meg, ha a szivattyúmotor nincs védve.

Fontos javaslatokat is megosztunk arról, miként optimalizálható a motorvédelem.

Miért érdemes motorvédelemre költeni?

Sokan megkérdőjelezik a motorvédelem érelmét. Felesleges kiadásnak érzik erre költeni egy szivattyúnál, de legfőképp egy búvárszivattyú esetében.

Arra a kérdésre, hogy „Miért érdemes?” a legegyszerűbb válasz a költségtakarékosság.

A szivattyúk be vannak építve, le vannak telepítve egy adott felhasználási helyen.

Ha búvárszivattyúról van szó, az lent van a víz alatt (akár több 10 méter mélyen) és kifejezetten költséges lehet a kiemelése egy meghibásodás esetén. Ahol a szivattyúra komoly feladatok várnak, ahol valamilyen gyártási-, termelési folyamatban vesz részt – motorvezérlés hiánya miatt bekövetkező meghibásodáskor - számolni kell a termelésből való kiesés költségeivel is.

Ha Ön befektet egy jó motorvédelembe, hosszú távon időt és nem kis költséget spórolhat meg.

Azért, hogy az optimális eredményt kapja a kiválasztott motorvédelemtől, az adott felhasználásnak megfelelő terméket kell kiválasztani.

Vannak olyan motorvédelmek, amelyek kimondottan szennyvizes alkalmazásokhoz ajánlottak, vannak olyanok, amelyek tiszta vizes alkalmazásokra valók, és léteznek már mindkét területre alkalmasak is, de azok beszerzési költsége általában magasabb.

A következőkben kiemelünk néhány fő paramétert, amelyek elengedhetetlenek a megfelelő motorvédelemhez:

  • Motoráram
  • Túl feszültség
  • Alacsony feszültség
  • Fázis aszimmetria védelem (három fázisú szivattyúknál)
  • Motorhőmérséklet

Áramerősség:

Az áramerősség növekedését okozhatja a nagyobb szállítási igény, a szivattyú munkapontjának megváltoztatása, a folyadéksűrűség vagy viszkozitás megváltozása. Az áramerősség növekedése annak a jele is lehet, hogy a szivattyú meghibásodott, esetleg megszorult.

Ha a szivattyú megszorult és nem indítható el, akkor az áramerősség az indítóáram szintjén maradhat, ami a névleges áramfelvétel 4-6 szorosa is lehet. Ilyenkor a szivattyú nem szállít folyadékot,  ami ebben a helyzetben a motor gyors túlhevüléséhez vezethet és zárlatossá teheti a motor tekercselését, de akár a védelem nélküli vezérlő egységet is. Gyakorlatilag a motor névleges áramfelvételénél 10-15 %-al magasabb áram esetén már érdemes beavatkozni.

Feszültség:

- Alacsony feszültség

A nem kívánt hőtermelés másik oka lehet az alacsony feszültség, ami szintén a motoráram megnövekedéséhez vezethet.

Az alul-feszültség általában akkor keletkezik, amikor a hálózati kábel és/vagy a szivattyú betáp kábele rosszul van méretezve. Abban az esetben, ha túl vékonyra méretezik, akkor nagyon nagy lesz rajta a feszültségesés, ami az áramfelvétel (A) megnövekedésének oka lehet. Ezért nem szabad spórolni a kábelek méretezésén és nem illik vékony hosszabbítóról üzemeltetni egy szivattyút. Az alacsony feszültség oka lehet akár egy kilazult kábel kötési hiba is.

 - Túlfeszültség

A túlfeszültség is veszély forrás. Úgy károsíthatja a motort, hogy túl sok hőt generál a motor tekercsében, ami a tekercs leégéséhez, illetve szakadásához fog vezetni.

Fázis aszimmetria:

Magas hőtermelés másik oka lehet, ami szintén a motoráram megnövekedéséhez vezethet a háromfázisú motorokban, a feszültség aszimmetria.

A feszültség aszimmetriája általában a táphálózat problémái miatt jelenik meg. Okozhatja egy hibás transzformátor vagy egyenetlenség, ami létre jöhet egyfázisú fogyasztók okozta terhelésből, amikor is nagyon alacsony lesz egy fázis feszültsége, vagy pl. túlterhelésből adódóan leold az egyik fázis megszakítója. Ilyenkor a három fázisú motor egyik tekercse csökkent teljesítménnyel vagy egyáltalán nem dolgozik, ezért a másik két tekercs rövid időn belül túlmelegszik és meghibásodik.

Motor hőmérséklet:

A motor hőmérsékletet jó lenne tudni, de sok esetben nincs rá mód, hogy ismerjük az értékét. Néhány gyártó egyes típusainál - bizonyos esetekben - van lehetőség a motor hőmérséklet kiolvasására.

A motor hőmérséklete több ok miatt is megnövekedhet a megengedett mérték fölé.

Ilyenek lehetnek (teljesség igénye nélkül) a következők:

  • Jellemzően ipari alkalmazások esetén fordul elő, hogy növekszik a közeghőmérséklet.
  • Kemény vizű kutak esetén vízkő lerakódás képződhet a motor borításán, köpenyén, ami tulajdonképpen egy hőszigetelő réteget hoz létre, ezzel csökkentve a motorhő átadását.
  • Előfordulhat, hogy telepítési hiba miatt túl kicsi az áramlási sebesség a motor mellett (nem jön létre a megfelelő hűtés), ilyenkor egy hűtőköpenycső alkalmazására van szükség

Hogyan állítsa be a motorvédelmet?

Gyakori, hogy a modern motorvédelmek meg tudják tanulni a csatlakoztatott motorok üzemi adatait és egyszerűen adaptálhatóak az aktuális használathoz.

Mikor erre nincs lehetőség vagy az adott felhasználónak túl bonyolult - mert sajnos ilyen is megesik - , akkor jön az “analóg” beállítás.

A motorbeállítás alap adatai jellemzően megtalálhatóak a motorok adattábláján.

A motorokon megtalálható adatok (pl. búvárszivattyúk esetében) az adott motorra vonatkoznak még hidraulika nélkül, egy megengedett maximális terhelésre vonatkoztatva. Amennyiben azon adatok alapján állítja be a motorvédelmet, már nagy lépést tett a motor biztonságos üzemeltetése felé. Fontos megjegyezni, hogy az adatok ritkán lesznek teljesen pontosak, mert a motorra egy hidraulika fog csatlakozni, amely egy egyedi munkaponton vagy munkapontokon fog üzemelni, ahol a jó esetben nincs szükség a motor teljes teljesítményére. A pontos üzemi adatokat többféleképpen lehet megállapítani. Vagy meg kell keresni a pontos gyártói dokumentációt - ha van ilyen -, vagy meg kell nézni, meg kell mérni az aktuális üzemállapot paramétereit. Digitális egység esetén jellemzően le lehet olvasni arról ezeket az adatokat.

Az áramerősség lekapcsolási értékét érdemes az üzemi áramnál 10-15 %-al magasabbra állítani, hogy esetleges kisebb túlterhelések esetén ne álljon ki hibára a védelem. Azt azért jó tudni, hogy minél nagyobb túláramot enged meg annál kevésbé lesz védve a motor.

A feszültség értékeknél általában a +/- 10 % eltérés a megfelelő beállítás, de érdemes az adott motor műszaki leírásában megkeresni a gyártó által megengedett feszültségkülönbség értékét.

Cosφ értékének beállításával szárazon futás ellen is meg lehet védeni egy szivattyút.

Cosφ értéket érdemes leolvasni, megmérni elzárt csap vagy tolózár esetén és a mért érték alá állítani öt egységgel.

Hogyan alakítson ki minimális motorvédelmet?

Amikor egy szivattyú általános motorvédelméről van szó, akkor a “hagyományos alap” védelmi szintet egy ún. áramvédő kapcsoló szokta betölteni, mert az megvédi a motort és vezetékeit a hosszabb ideig tartó túláram károsító hatásaitól. Ilyen áramvédő kapcsoló benne is szokott lenni az egy fázisú szivattyúk indítódobozában, amikor azok külső kondenzátorokkal rendelkeznek.

Az áramvédő kapcsolókat - vagyis túlterhelésreléket - a kioldáskésleltetés szerint különböző osztályokba sorolják, amik megadják a késleltetés időtartamát, amire a védőkapcsolónak szüksége van, hogy kioldjon túlterhelés esetén.

Háromfázisú motorvédelem esetén elengedhetetlen egy fázis aszimmetria figyelő beépítése, ami leold fáziskimaradás esetén. Mint azt fentebb írtuk egy fázis kimaradás rövid idő alatt tönkre teheti a motort.

Motorvédelmek a szivattyubolt.hu webáruházban

Ezen a hivatkozáson keresztül megnézheti motorvédelem kínálatunkat. Amennyiben a termékekkel kapcsolatban kérdése van, keresse bátran kollégáinkat.